Czy Wielka Brytania zrywa z jabłkiem?

Wydaje się, że Wielka Brytania zrywa z jabłkami. Albo przynajmniej z tradycyjnymi ich odmianami.

Podczas gdy ogólna konsumpcja owoców maleje, spadek konsumpcji jabłek jest ostry – w czerwcu ich sprzedaż na brytyjskim rynku r/r spadła o 6.3%. Jednym z powodów może być koszt owoców – jabłka są o 15% droższe niż przed rokiem.

Ci, którzy tradycyjnie kupują jabłka niekoniecznie są tymi, którzy mogą sobie pozwolić na większy wydatek, ponieważ są oni starsi i mniej majętni. Ludzie poniżej 30 roku życia zjadają przeciętnie 100 gramów jabłek tygodniowo, podczas gdy ci powyżej 75 lat już 196 gramów.

English Apples and Pears, sektorowy związek branżowy, opublikował najlepsze przepisy na potrawy z owocami; również pod kątem zainteresowania imigrantów w Zjednoczonym Królestwie, np. na polską szarlotkę czy indyjski owczy dhansak z wykorzystaniem odmiany 'Bramleys'.

Smaki się zmieniają. Jeszcze 3 lata temu Paul Mansfield, sadownik z Kent, uprawiał głównie 'Koksę Pomarańczową’ , angielską odmianę  wyhodowaną w 1825 roku i jedną z ulubionych  w Wielkiej Brytanii. Teraz najwięcej powierzchni upraw zajmują 'Gala' oraz 'Braeburn', wyhodowane w Nowej Zelandii. W 2012 roku prawie o 50% więcej ziemi niż w 2009  roku zostało przeznaczone na uprawy 'Gali'. Liczba drzew odmiany ‘Braeburn' wzrosła o 70%.

– Konsumentom smakują te jabłka, ponieważ są słodkie i jędrne – mówi Adrian Barlow z English Apples and Pears. Supermarkety również je lubią, ponieważ jabłka takie jak ‘Gala’ mogą być uprawiane zarówno na północnej, jak i południowej półkuli, więc mogą być w magazynach przez okrągły rok. Sadownicy je lubią, ponieważ sezon trwa dłużej niż w przypadku tradycyjnych angielskich odmian. Ceny są porównywalne, lecz plony są większe i bardziej niezawodne. Tylko około 65% owoców z drzew odmiany ‘Koksa Pomarańczowa’ można sprzedać jako „klasę I”. Dla nowoczesnych odmian ta proporcja może sięgać 90%.

Najszybciej jednak rosną statystyki odmian takich jak 'Jazz®' oraz 'Pink Lady®'. Te jabłka również są słodkie i chrupiące, jednak są zupełnie innymi produktami. 'Pink Lady®', obecnie czwarta najpopularniejsza odmiana w Wielkiej Brytanii, to znak handlowy oraz odmiana klubowa. Tylko owoce, które przeszły szczegółowe kontrole jakości mogą być sprzedawane pod tą nazwą, a brytyjscy rolnicy nie posiadają licencji na uprawę. Dystrybutorzy płacą określone sumy w celu finansowania działań marketingowych. Grupa Pink Lady® sponsorowała transatlantycką osadę wioślarską oraz wysłała kobiety na biegun północny. To działa. Sprzedaż kwitnie. To najlepiej rozpoznawalna odmiana jabłek wśród kobiet. Inne idą w ich ślady – 'Joya®', która wystartowała w 2012 roku, celuje w wysportowanych młodych ludzi.

Źródło: economist.com

mp

 

 

Related Posts

None found

Poprzedni artykułOwoce i warzywa przedłużają życie
Następny artykułKalemba o WPR: większość rozstrzygnięć korzystna dla Polski

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz treść komentarza
Wpisz swoje imię

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.