W Nowej Wsi koło Warki odbyła się 5 grudnia 8. Konferencja Odmianowa zorganizowana przez Zakład Zaopatrzenia Ogrodniczego w Warce oraz Fruitakademię. Program wypełniły wykłady naukowców z Instytutu Ogrodnictwa oraz przedstawicieli grup producentów i. O nowych odmianach truskawek uprawianych w tunelach mówił przedstawiciel firmy Haygrove. Spotkanie, na które przybyło około 300 osób zakończyło się debatą, której głównym tematem były wymagania jakościowe nowych rynków wobec naszych jabłek oraz inne kwestie interesujące obecnie dla sadowników.
Dr hab. Elżbieta Rozpara (Instytut Ogrodnictwa) przedstawiła paletę nowych oraz już trochę poznanych odmian czereśni pochodzących z różnych ośrodków hodowlanych. Podkreślała, że względu na nasz klimat (przymrozki, deszcze w okresach dojrzewania) i wymagania rynkowe wobec owoców warto okrywać drzewa czereśni osłonami foliowymi. Z naciskiem podkreślała, że z tych właśnie względów w nowych sadach czereśniowych nie ma miejsca dla drzew wyprowadzanych na silnie rosnących podkładkach. Te karłowe nie są tanie, co rzutuje na cenę materiału szkółkarskiego czereśni. Omawiając poszczególne odmiany E. Rozpara zwracała uwagę również na te ich cechy, które przynajmniej w jakimś stopniu mogą sadownikom rekompensować niedostatki posiadanego stanowiska.
Na sali podczas dyskusji
Z danych GUS i PIORiN przedstawionych przez dra Pawła Bieleckiego wynika, że w polskich szkółkach systematycznie wzrasta odsetek jabłoni okulizowanych na podkładkach karłowych. ‘M.9’ wraz ze swoimi klonami stanowiła w 2014 roku prawie połowę (48,3%) drzewek. W roku 2006 było to 39,2%. Na drugim miejscu plasuje się ‘M.26’ z 20,3% udziałem w strukturze produkcji (tu widać wyraźny spadek – w 2006 r. było to 32,9%). Grusze najchętniej uszlachetnia się na selektach gruszy kaukaskiej 46,2% (2006 r. – 37,6%). Udział pigwy S1 wynosi 38,7% (2006 r. – 50,7%), a pigwy MA 10,7% (2006 r. 6,7%). Najczęściej uprawianymi obecnie odmianami są ‘Idared’ (18,6% zbiorów), Šampion11,3% i ‘Jonagold’ 9,9% (oczywiście mowa o wszystkich klonach tych odmian).
Technologie przechowywania owoców pozwalają na podawanie na rynek owoców o wysokich walorach jakościowych – ale nie zawsze i nie wszystkich owoców. Optymalnemu doborowi parametrów technicznych posiadanych obiektów do uprawianych odmian musi towarzyszyć refleksja na temat sposobu realizacji sprzedaży. Niektórych wymagań (na przykład długiego transportu na dalekie rynki) określone odmiany nie spełnią mimo poprawnie przeprowadzonych zabiegów 1-MCP, optymalnego składu atmosfery i temperatury. Podczas wykorzystywania nowych technik przechowywania (na przykład dynamicznej KA) pojawiają się nieznane wcześniej kłopoty – jak fizjologiczne „ordzawianie” się Šampiona czy wewnętrzne uszkodzenia gruszek.
‘Evie2’, ‘Florentina’, ‘San Andreas’, ‘Albion’ – były rekomendowane przez inż. Konrada Kozakiewicza jako najbardziej interesujące ze względu na wysokość i jakość plonu odmiany truskawek powtarzających. Oprócz odmiany – mocno podkreślał – ważne jest optymalne dobranie technologii produkcji – rodzaju tunelu, typu folii okrywowej (efekt rozpraszania – dyfuzji promieniowania słonecznego), decyzji o uprawie w gruncie, na podwyższonych zagonach czy na stołach.
Dr Kamil Jeziorek (Syngenta) ocenił miniony sezon jako nie za trudny w zwalczaniu chorób, ale za to przysparzający sporo problemów ze szkodnikami oraz suszą. Zwracał uwagę na możliwości zmniejszenia nakładów na ochronę poprzez dobieranie dawek fungicydów w zależności od wysokości koron drzew (dopuszczalne np. przy używaniu Topasu). Najgroźniejsze choroby przechowalnicze (szara pleśń, gorzka zgnilizna i mokra zgnilizna można zwalczyć jednym preparatem – jest nim Geoxe®. Omawiając firmowe preparaty Syngenty prelegent zwracał uwagę na szeroka rejestrację fungicydu Switch. Natomiast Scorpion 325 SC jest proponowany do radzenia sobie z antraknozą truskawek – patogenem niedawno stwierdzonym na polskich plantacjach ale bardzo groźnym dla truskawek. Częstym problemem w sadach jabłoniowych jest bawełnica korówka – warto układać program zwalczania szkodników tak, by użyte preparaty nie sprzyjały rozwojowi tego szkodnika. Takim preparatem jest efektywnie likwidujący populacje owocówki jabłkóweczki Affirm.
Koncern stara się pomóc sadownikom sprostać rosnącym wymaganiom rynków co do minimalizowania pozostałości środków ochrony roślin w owocach. Ma temu służyć program FQC – dopasowania programu ochrony do aktualnych wymagań sieci handlowych (Aldi).
W opinii mgr Michała Lachowicza (konsorcjum Appolonia) wiele osób w Polsce jest zaskoczonych niewielkim wpływem panującej w tym sezonie suszy na plony jabłek. Nie wiadomo jednak jeszcze, czy nie odbije się ona na trwałości i jakości owoców złożonych na długotrwałe przechowywanie. Rosyjskie embargo paradoksalnie pomogło polskiemu jabłku w wykreowaniu się na symbol perturbacji w handlu UE-Rosja. Nasze jabłko wyprzedziło tutaj hiszpańskie pomarańcze czy holenderskie gruszki. Rozszerzenie zdobywanych od zeszłego sezonu przyczółków na nowych rynkach zbytu wymaga od naszych sadowników zwiększenia wysiłków celem wspólnego operowania na nich w przyszłości. Potrzebne jest stworzenie wspólnej marki dla polskiego jabłka.
Ta strona używa plików Cookie. Klikając "Zgoda", zgadzasz się na wykorzystanie wszystkich plików Cookie. Szczegółowych wyborów możesz dokonać w sekcji ustawienia.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_GRECAPTCHA
6 months
Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
dt
1 year
This cookie is set by AddThis and is used to share content through email and various social media platforms.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie stores and identifies a user's unique session ID to manage user sessions on the website. The cookie is a session cookie and will be deleted when all the browser windows are closed.
rc::a
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::b
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::c
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::f
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wpEmojiSettingsSupports
session
WordPress sets this cookie when a user interacts with emojis on a WordPress site. It helps determine if the user's browser can display emojis properly.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-available
session
The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_fbp
3 months
Facebook sets this cookie to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising after visiting the website.
_ga
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gat_gtag_UA_*
1 minute
Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_gid
1 day
Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements by tracking user behaviour across the web, on sites with Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days 1 minute
Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
NID
6 months
Google sets the cookie for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to unwanted mute ads, and to measure the effectiveness of ads.
PREF
8 months
PREF cookie is set by Youtube to store user preferences like language, format of search results and other customizations for YouTube Videos embedded in different sites.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
ttwid
1 year
Tiktok sets this cookie to keep track of user authentication and session information.
udmts
1 year
AT Internet places this cookie to track the effectiveness of the website's advertising efforts by collecting information on the conversion rate of the website's ads across multiple websites.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.